חוסן רגשי // דפנה שם טוב מסבירה קשה להגדיר חוסן רגשי. הנפש היא דבר כל כך מורכב ומדהים. הרגשות שלנו הם מאוד מגוונים ומאוד מורכבים. הרגשות שלנו יכולים להשתנות מקצה לקצה על פי החוויות והאירועים שאנו חווים. שמחה ועצב, פחד ודאגה, אכזבה ושברון לב, מצב רוח מרומם. אי אפשר לאמר שאנחנו יכולים להיות בטוחים שתמיד […]
קטגורית ארכיון: מאמרים
ג'ון בולבי נולד ב-1907 בלונדון אנגליה פסיכואנליטיקאי בריטי המטפלת ששכרה אמו הייתה דמות הטיפול עיקרית אשר עזבה אותו בגיל 4. לדבריו, עזיבתה נחוותה עבורו כמשבר משמעותי בחייו. בגיל 7 נשלח בולבי לפנימייה (באותה התקופה רווחה הגישה לפיה הורים לא צריכים להיות הרבה עם הילדים שכן הדבר יכול להפוך אותם למפונקים). בבגרותו הצעירה בולבי החל ללמוד […]
כאשר ילדים מתקדמים לאורך הילדות, תפיסת העצמי שלהם הופכת ליותר מורכבת ומקיפה. לצורך הבנת העצמי, דפוס התפתחות זה תואר בצורה חיה על ידי סוזן הרטר, אשר חקרה את הופעת חוש העצמי. צירוף הטענות נעשה על מערך רחב של מחקרים אמפיריים על ילדים. הרטר מתבססת על דוגמאות של הצהרות שילדים משתמשים בהן בגילאים שונים כדי לתאר […]
הנחות היסוד של התיאוריה של קליין: מבנים פנימיים ותפקיד האחר האישיות נבנית ומתגלמת סביב חוויות הרס, תיקון ובנייה מחדש (חשיבות התיקון כמו בחסידות). אנו כל הזמן חווים מחזורים של הרס ובנייה מחדש בחיים. דגש על תהליכים דינמיים/התפתחותיים וארגון אישיות במקום מבנה אישיות. אין בתיאוריה אזכור של איד, אגו או סופר-אגו. האחר כ"מיכל" של הפנטזיות, הדחפים […]
בניגוד לקודמיו, וויניקוט לא התייחס לתינוק ולפנטזיות שלו בלבד, אלא התייחס לאם והתינוק כיחידה עליה ניתן להתבונן בכדי להבין כיצד מתפתחת האישיות. בהתאם לכך, וויניקוט תאר כי עוד במהלך ההיריון האם מתכווננת כלפי התינוק ולאחר הלידה היא נמצאת במצב נפשי המטשטש את הגבולות בינה ובין התינוק. את מצב זה הגדיר וויניקוט כ"סימביוזה מצד האם". ואכן, […]
- 1
- 2